Blogglistenhits

onsdag 11. april 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 10. Å bruke kunnskap til å lage et produkt

Når elevene for eksempel skal lage et kreativt produkt eller en brosjyre, må de organisere det de vet, og velge hvordan de vil presentere temaet. Det er i seg selv motiverende å bruke det man vet til å lage noe. Det gir energi å få lage noe selv, noe som ikke andre har planlagt. Du trenger å lære eller forstå noe fordi du skal bruke det til noe etterpå - litt som i det virkelige livet utenfor skolen, altså!

Dette er det tiende "strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.



Hvordan få elevene til å bruke kunnskap til å lage et produkt?


Her på bloggen har vi vist mange eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep, som gjør at elevene får sjekke sin forståelse.

Det finnes massevis av muligheter, men prøv for eksempel:

  • Spisebrikke, se lenke her. Her kan elevene slå seg løs. Rammene for innholdet er gitt, men det er den enkelte eleven som bestemmer hvordan de vil organisere stoffet på spisebrikken sin.




  • Kreative produkter, se lenke her. Vi har sett elever lage de mest oppfinnsommer kreative produkter, hvor de får bruke fantasien, men hvor det er fagkunnskapen som må ligge i bånn.



  • Puslespill av reaksjonslikninger, se lenke her. "Å lage et produkt" er kanskje å dra dette litt langt, men her kan elevene pusle sammen noen fine reaksjonsligninger, og de kan gjerne ta bilde av dem etterpå.




Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar