Blogglistenhits

søndag 6. mai 2018

På kunstutstilling


Innenfor flere av temaene innen naturfag finnes det mange flotte bilder som kan sette elevenes tanker i sving. Bildene setter vi inn i en slags stasjonsundervisning, og – vipps har vi en arbeidsmåte vi har kalt På kunstutstilling! Kanskje egner denne seg spesielt for tema innen bioteknologi, verdensrommet eller klimautfordringer, hvor det bør være enkelt å finne interessante bilder.

Kanskje dette bildet kan være noe å tenke litt over? For eksempel: Hva kan disse to sauene ha med bioteknologi å gjøre?  (Bildet er hentet fra http://img.timeinc.net/time/images/covers/asia/1997/19970310_400.jpg )


Slik gjør vi det:


  • På forhånd har læreren funnet bilder – kanskje via lærebokas nettsider, eller ved leting på nettet. Bildene forstørres til A3, og kan rammes inn på en eller annen enkel måte, slik at vi i hvert fall får en følelse av innramming. Dette skal jo gi en illusjon av kunstutstilling, ikke bare være noen bilder vi har skrevet ut og teipet opp på veggen! Uansett – bildene henger oppe på veggene når elevene kommer inn til timen.

  • Elevene får utdelt et oppgaveark fra læreren med noen enkle spørsmål til hvert bilde. For eksempel om hva de ser, eller hva de tenker om det de ser. Dette kan være en fin måte å aktivere elevenes forkunnskaper på. Det kan godt være ganske stille i rommet de første minuttene, mens elevene rusler rundt og svarer på spørsmålene. Etterpå kan læreren velge å la elevene gå sammen to og to ("Finn noen som har så lik farge som deg på genseren som mulig!"), og la dem bruke et par minutter på å utveksle tanker rundt de ulike bildene. 

  • Elevene leverer inn arkene sine til læreren, som ikke trenger å se på dem, men skal kunne levere dem tilbake til elevene igjen senere.

  • Bildene blir hengende oppe på veggen mens klassen arbeider med temaet, og andre runde med På kunstutstilling foregår etter at klassen er ferdige med temaet. Da er det nytt oppgaveark med de samme spørsmålene. Etterpå kan det være interessant for elevene å få utdelt arket sitt fra første runde for å få et inntrykk av hva de tenkte før og etter. Og ikke minst - hva de har lært i løpet av denne perioden.


 
Og hva med dette? For eksempel: Kan det tenkes at man i framtiden kan få resept fra legen på å spise mais? 
Er det mulig å tenke seg at mais kan brukes som medisin? (Bildet er hentet fra  http://pharming.yolasite.com/)

 


Her kan spørsmålet gjelde eneggede tvillinger, for eksempel: Vil man kunne se forskjell på DNA-profilene til eneggede tvillinger? Hvorfor, eller hvorfor ikke?  (Bildet er hentet fra https://dna-fingerprint.weebly.com/a-closer-look.html )




Om valg av bilder

  • Bildene må være slik at de kan egne seg både til å sette tankene i gang rundt tema man ikke vet så mye om, og konkrete nok til at de gir noe elevene kan bruke kunnskapen sin inn i etter at de har arbeidet med temaet. 
  • Det finnes mange flotte fotografier, men vi kan også finne mer kunstneriske bearbeidelser hvis vi leter litt på nettet (se for eksempel maiskolbe-bildet ovenfor). Kanskje er det mulig å tenke tverrfaglig her, for eksempel sammen med Kunst og Håndverk for dem som er på ungdomstrinnet? 



Til slutt

Bioteknologi er et av de naturfag-temaene som favner bredere enn mange av de andre, i og med at det også omfatter etikk, bærekraftig utvikling og situasjonen i verden. Derfor er det lett å lage åpne spørsmål, og temaet egner seg til å tenke rundt i et opplegg som dette. På kunstutstilling vil nok også passe for temaene astronomi og bærekraftig utvikling. Her er det også lett å finne flotte og tankevekkende bilder.

Som vanlig bruker vi ting som dette omigjen - i en annen klasse eller neste skoleår. Bildene tar vi vare på, og andre lærere kan gjerne bruke dem. Kanskje en annen lærer kan lage noe tilsvarende om temaet verdensrommet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar