Blogglistenhits

søndag 19. august 2018

Nytt skoleår - nye muligheter! 4. Å lage en liten "gjeng".


Det kan være lurt å lage en liten gjeng av kolleger som har lyst til å utvikle undervisningen sin!


Tips nr 4: Å lage en liten "gjeng"

Noen naturfaglærere er alene om å være naturfaglærer på sin skole. På andre skoler er det kanskje mange naturfaglærere, men de jobber stort sett hver for seg.

Det kan være tungt å utvikle undervisningen sin helt alene! I en travel lærer-hverdag er det allerede  mer enn nok å bruke tiden på. Da kan det være lurt å lage seg en liten uformell gruppe på tre kolleger, for eksempel som dette:

  • ·         Alle må ha lyst til å utvikle undervisningen sin, og ønsker å bruke litt tid på dette.
  • ·         Det kan være nyttig å ha samme fag i parallelle klasser, men dette er ingen forutsetning.
  • ·         Bli enige om noen kjøreregler:

o   Før den første i hver måned har du forberedt noe «nytt», dvs laget et ferdig arbeidsark på en ny arbeidsmåte (for eksempel et Finn en guru-ark), som du deler med de andre. Og du får ett av hver av de andre tilbake. Noen vil synes at en gang i måneden er for sjelden, og sånt finner man jo ut av sammen. Finn en balanse som gjør at man klarer å følge opp, og samtidig holder det litt varmt.

o   Hold det uformelt, og del erfaringer i lunsjen eller over en kaffekopp eller når det passer. Da er det nok å være to, så slipper vi å styre med å finne tidspunkter som passer for alle tre.


Vår egen erfaring er at slikt samarbeid er inspirerende. Plutselig får du noe interessant i hånda som en av de andre lærerne har laget, eller du får en levende beskrivelse av hvor godt Level Up!’en – som du hadde laget – fungerte. Små drypp som dette kan bidra til å holde dere i en spennende utviklingsprosess. Og kanskje dere inspirerer andre kolleger til å lage flere slike "gjenger"?


Vi har alle vært der...

Hvordan skape varige endringer i egen undervisning? Som lærere har vi vel alle opplevd at det er lett å falle tilbake til gamle mønstre i teoriundervisningen. Vi tester ut noe nytt, kanskje etter å ha vært på et kurs eller funnet noe artig på nettet. Så «glemmer» vi det litt etter hvert, og fortsetter med «business as usual». Mange lærere har fortalt oss at de opplever det som vanskelig å skape reell endring over tid i egen undervisningspraksis. De forteller at det er lett å falle tilbake til altfor mye «læreren snakker», i kombinasjon med ulike typer oppgavearbeid - på papir eller nett.

Det er lett å forstå at det blir slik, ikke minst fordi lærere har travle arbeidsdager og det kan være krevende å også finne tid til ekstra innsats for å endre egen praksis. Basert på vår egen erfaring som naturfaglærere i videregående skole har vi imidlertid noen tips som har funket for oss selv, og det er dette vi ta for oss i denne lille serien. Og utgangspunktet er selvfølgelig at man ønsker å skape en varig endring i egen praksis!


Neste - og siste - innlegg i denne serien kommer onsdag 22. august. Her vil vi anbefale å ha dialog med elevene om arbeidsmåter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar