Blogglistenhits

søndag 3. mai 2020

Å lage kreative produkter - hjemme, såklart!

Kan vi få med oss elevene på å lage et kreativt produkt av ting og tang som de finner hjemme? I disse korona-tider kan dette være en fin måte til å skape litt variasjon i elevenes hjemme-skoledag.

Vi har flere ganger tidligere skrevet om arbeidsmåten Å lage kreative produkter, og da har rammene vært gruppearbeid og laging i klasserommet - se for eksempel innleggen om Celler og DNA. Nå må vi gjøre det litt annerledes, for elevene må lage modellene sine på egen hånd og med saker og ting som de finner i skuffer og skap hjemme.


Når en gammel støvel kan bli en bakterie-celle! Laget av en gruppe Vg1-elever for noen år siden

Lego kan selvfølgelig også brukes!



Slik gjør vi:


  • Elevene får vite at de skal lage et kreativt produkt - altså en slags modell - av for eksempel en celle, og de bruker det de kan finne hjemme til å lage "sin" celle. Etterpå tar de bilde av produktet sitt for å vise det fram.
  • Elevene får tydelig beskjed om hva modellen skal inneholde - alle organellene må være med!
  • Etter at de har fått oppgaven, og læreren har sjekket at klassen har en god forståelse av hva de skal gjøre, kan elevene få et par dager på seg før de skal vise fram resultatet sitt.
  • Elevene bruker sitt kreative produkt til en liten skriveoppgave, hvor de skal beskrive modellen sin kort. Hva foregår i de ulike organellene? Er gummi, som i støvelen på det første bildet, en god representasjon av en cellemembran, for eksempel? Hvorfor, eller hvorfor ikke? Poenget er at elevene skal vise at de forstår litt om de ulike rollene organellene har i cellen.




Kreativitet og variasjon i koronaens tid


Mange elever vil nok synes det er spennende å skulle lage noe - skal de lete i matskapene? i snekkerkjelleren? i lillesøsters lekekasse? Hva modellen skal inneholde, er nok definert av læreren, men det er opp til elevene selv å finne ut hvordan de vil gjøre det. Bestandig er det noen elever som elsker å få bruke sin egen kreativitet. Andre vil kanskje streve litt med å komme i gang, men da kan de jo snakke med noen klassekamerater eller noen i huset sitt. Poenget er jo ikke å lage verdens kuleste modell, men heller å bruke modellen til å vise sin forståelse av hvordan en celle er satt sammen. 

Etter en lang periode med mye skolearbeid foran pc'en, kan det å helt konkret lage noe være en forfriskende variasjon for elevene. Det kan også være moro å vise fram det de har laget hjemme!


For noen år siden kom en stolt gruppe elever på skolen med denne "celle-kaka". Man kan lage mange fine modeller av noe man finner på kjøkkenet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar