Blogglistenhits

onsdag 2. september 2020

Hvordan skape endringer i egen praksis? Noen ord helt til slutt


Da noen elever overrasket resten av klassen med pepperkaker-molekyler!



Noen elever hadde bakt "vannmolekyl-pepperkaker" til hele klassen - på eget initiativ!


For noen år siden opplevde en av oss at noen stolte elever kom til naturfag-timen med en pose full av "vannmolekyl-pepperkaker", som de hadde bakt selv. De hadde selv fått ideen, og det var selvfølgelig mange nok til at hele klassen kunne få smake. I ettertid filosoferte vi litt rundt disse elevenes herlige overskudds-prosjekt, for dette hadde de bare gjort fordi de hadde lyst. For oss føyer dette seg inn i rekken av ting som kan skje når vi tør å slippe opp litt og legge til rette for elevenes kreativitet og tiltakslyst. Elevene blir mer engasjerte, flere elever synes å føle seg trygge i naturfagtimene - og klassemiljøet blir annerledes. Så hvis du som lærer tør å endre på egen undervisningspraksis, kan ting som dette skje.



Da vi selv begynte å skape endringer i egen praksis


Da vi begynte å utvikle vårt repertoar av arbeidsmåter i klasserommet, merket vi at mange elever fikk et bedre forhold til naturfag. Ikke minst var det mange elever som åpenbart satte pris på å kunne bruke flere av sine sterke sider i fagarbeidet, om det nå var tegneferdigheter, det å bruke kreativiteten sin til å lage et produkt eller det å få gode ideer under litt tidspress. For oss som lærere var det inspirerende når en elev for eksempel fortalte at "Jeg liker så godt alle disse ulike måtene å arbeide på. Jeg trodde ikke at jeg kunne klare naturfag, men nå har jeg funnet ut at det kan jeg!". For vår egen del kan vi med hånden på hjertet si at det å utvikle vår egen praksis gjorde det mye mer spennende og interessant å være lærer. Og for oss dette var nok motivasjon i seg selv. Vi fortsatte med å utvikle undervisningen og så oss aldri tilbake.

Med erfaring økte vår egen trygghet, og det ble stadig lettere å kaste seg ut i nye arbeidsmåte-varianter. Det betyr ikke at ting gikk av seg selv. Av og til fungerte ting bare sånn halv-bra, men da lærte vi også noe nyttig til neste gang. Og det kan faktisk også være inspirerende for elevene å se at læreren er i en læringsprosess, at ikke alt bestandig blir perfekt og at man er åpen for innspill om hva man kan gjøre annerledes. 

Det er mye en lærer skal rekke over hver dag, og vi håper at vi med denne lille serien har fått fram noen enkle, konkrete og nyttige tips som kan gjøre det lettere å utvikle din egen undervisningspraksis. 

Til slutt vil vi bare si lykke til!


Hilsen Kari og Grethe




P.S. Har du gått glipp av de tidligere innleggene i denne serien?


Med Fagfornyelsen er det mer aktuelt enn noen gang før å utvikle sin undervisningspraksis. Vi vet imidlertid alle at det kan være tungt å skape VARIGE endringer, og derfor ønsket vi å bidra med noen strategier som var nyttige for OSS da VI arbeidet med å finne fram til nye arbeidsmetoder i klasserommet.

Du finner det første innlegget HER.

Der skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:

1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!

Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis:

  • Finn en venn! - du finner innlegget HER
  • Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går! - du finner innlegget HER
  • Involver elevene! - du finner innlegget HER
  • Etterspør tid hos lederen din! - du finner innlegget HER 
  • Prøve å "lande" ting helt! - du finner innlegget HER 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar