Da noen elever overrasket resten av klassen med pepperkaker-molekyler!
Noen elever hadde bakt "vannmolekyl-pepperkaker" til hele klassen - på eget initiativ! |
For noen år siden opplevde en av oss at noen stolte elever kom til naturfag-timen med en pose full av "vannmolekyl-pepperkaker", som de hadde bakt selv. De hadde selv fått ideen, og det var selvfølgelig mange nok til at hele klassen kunne få smake. I ettertid filosoferte vi litt rundt disse elevenes herlige overskudds-prosjekt, for dette hadde de bare gjort fordi de hadde lyst. For oss føyer dette seg inn i rekken av ting som kan skje når vi tør å slippe opp litt og legge til rette for elevenes kreativitet og tiltakslyst. Elevene blir mer engasjerte, flere elever synes å føle seg trygge i naturfagtimene - og klassemiljøet blir annerledes. Så hvis du som lærer tør å endre på egen undervisningspraksis, kan ting som dette skje.
Da vi selv begynte å skape endringer i egen praksis
Med erfaring økte vår egen trygghet, og det ble stadig lettere å kaste seg ut i nye arbeidsmåte-varianter. Det betyr ikke at ting gikk av seg selv. Av og til fungerte ting bare sånn halv-bra, men da lærte vi også noe nyttig til neste gang. Og det kan faktisk også være inspirerende for elevene å se at læreren er i en læringsprosess, at ikke alt bestandig blir perfekt og at man er åpen for innspill om hva man kan gjøre annerledes.
Det er mye en lærer skal rekke over hver dag, og vi håper at vi med denne lille serien har fått fram noen enkle, konkrete og nyttige tips som kan gjøre det lettere å utvikle din egen undervisningspraksis.
Til slutt vil vi bare si lykke til!
Hilsen Kari og Grethe
P.S. Har du gått glipp av de tidligere innleggene i denne serien?
Med Fagfornyelsen er det mer aktuelt enn noen gang før å utvikle sin undervisningspraksis. Vi vet imidlertid alle at det kan være tungt å skape VARIGE endringer, og derfor ønsket vi å bidra med noen strategier som var nyttige for OSS da VI arbeidet med å finne fram til nye arbeidsmetoder i klasserommet.
Du finner det første innlegget HER.
Der skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:
1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!
Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis:
Der skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:
1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!
Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis:
- Finn en venn! - du finner innlegget HER
- Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går! - du finner innlegget HER
- Involver elevene! - du finner innlegget HER
- Etterspør tid hos lederen din! - du finner innlegget HER
- Prøve å "lande" ting helt! - du finner innlegget HER
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar