Prøving og feiling gir tydeligere instruksjoner etter hvert
Prøving og feiling har det vært masse av,
mens vi har funnet fram til og utviklet alle disse pedagogiske grepene – eller
arbeidsmåtene – som vi presenterer her på bloggen, på facebook-siden og i bøkene
våre. Prøving og feiling har lært oss mye! Så blir våre instruksjoner til
elevene tydeligere, og vi vet mer om hvilke deler av en arbeidsmåte som kan
misforstås. Det kan nok høres enkelt og greit ut når vi presenterer en arbeidsmåte eller
et pedagogisk grep – «gjør sånn, sånn og sånn» - men det var ikke der vi
begynte.
Elever kan også bidra
Elevene
har ofte bidratt med konstruktive innspill. Som lærere kan vi si at «Her ønsket jeg
at dere skulle øve på å snakke fag med egne ord, og
hjelpe hverandre med å oppklare misforståelser. Fungerte dette, synes dere?»
«Var det noe som jeg kunne gjort
annerledes – eller som dere kunne
gjort?». Slike små runder kan elevene også lære av, slik at de blir mer bevisst
på hva som foregår i klasserommet. Og ikke minst – hvorfor!
Noen
elever er flinke på logistikk, og kan komme med innspill som gjør at en
arbeidsmåte fungerer bedre. For eksempel nylig, da en klasse skulle gjøre
Bøttekviss på et tema. Læreren forklarte gangen i det hele, før en elev ganske
enkelt foreslo «vi skal ikke bare kaste på blink en gang først, da? Så vet vi mer om
hvordan det er lurt å kaste for å få poeng?». Åpenbart en god idé!
Elevinnspill: Treffsikkerheten i Bøttekviss økte, da elevene fikk prøvekaste først! |
Det var også
noen elever en gang som foreslo å justere litt på 1,2,3,4,5-quiz, slik at det
ble mulig for dem som gikk ut å fortsette å gi signaler, og ha muligheten til å
komme inn i gjetteleken igjen. Også en god idé, synes vi! Det viktigste med
1,2,3,4,5-quiz var jo aldri hvem som vant, men å engasjere elevene – og kanskje
gi dem lyst til å forberede seg litt ekstra til timen.
Elevinnspill: Mange elever setter pris på muligheten til kunne komme inn i 1,2,3,4,5-quiz igjen! Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com) |
Men resultatet avhenger ikke bare av læreren...
Så vi har ofte lært mye av å være åpne for elevenes innspill. Som elever har de også mye erfaring i hvordan ting fungerer i klasserommet – eller eventuelt ikke fungerer. Men selvfølgelig - som lærere kan vi ikke trylle, og det er ikke bestandig at det er lærerens instruksjoner som var utydelige, når noe ikke fungerte så godt. Negative eller passive elever er også en del av virkeligheten.Ha litt rom for litt prøving og feiling!
Noen lærere
synes det er ubehagelig å prøve seg på nye arbeidsmåter. Her er vi alle
forskjellige. Noen kaster seg gjerne ut i nye ting, mens andre heller vil ta
små skritt. Uansett kan det være spennende å utvikle sin egen praksis i
klasserommet. Det viktigste er at du våger å prøve noe nytt. Uansett kan du ikke vente til du vet at du har et perfekt opplegg. Vår erfaring er ihvertfall at en viktig del av en slik utvikling er å høste erfaring og justere på opplegget etter at du har sett hvordan det fungerer med elevene. Så da får vi kanskje bare tåle at det ikke gikk så bra som vi hadde tenkt med en gang. "Øvelse gjør mester!" gjelder også for lærere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar