Et illustrasjonsbilde av det hele. Elevene skal pusle brikker til en balansert reaksjonlikning, men i klasserommet tar vi gjerne oppgaveteksten på projektor. |
Dette gjør du:
- Elevene går sammen i grupper på tre.
- Brikker til hver av oppgavene finnes på et ark, som deles ut til hver gruppe. Arket må klippes opp i biter:
- Oppgaveteksten vises på projektor:
Gruppene får maksimalt fem minutter til å komme fra til et svar, men læreren ser også an tiden ut fra aktivitetsnivået. Elevene leser oppgaven grundig, og samarbeider om å sette brikkene sammen til en reaksjonslikning. Læreren kan bli bedt om innspill, men må ikke røpe selve svaret.
- Etter på vises riktig svar på projektor:
Litt uheldig med fonten her - men i siste parantes står det altså en l for Lene, ikke en I for Ivar. |
- Læreren sjekker med elevene om det er dette de har kommet fram til. Er det noe de ikke skjønner?
Dette er bare ett eksempel på en puslespill-oppgave med reaksjonslikninger. Vi har vist flere vår bok Engasjerende naturfag, hvor vi også har foreslått å bruke en litt banal introduksjon til dette kjemispråket av formler, symboler. store tall og små tall, som så mange elever fort går seg vill i. Vi har ofte sett at når vi gjør dette stoffet litt lek-preget, blir det mer ufarlig - og dermed tilgjengelig for flere elever. Og når de bare får en grunnforståelse på plass, blir det videre arbeidet så mye lettere.
Pusleoppgaver som dette kan også brukes i stasjonsundervisning. Da jobber gruppene parallelt med ulike oppgaver. Dette gjør at det hele organiseres på en litt annen måte, men oppgavene kan være de samme. Innholdsmessig passer nok dette puslespillet best for Vg1 og Vg2, hvor reaksjonslikninger er mest aktuelt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar