Førsteinntrykket av faget skapes bare i august. Læreren bruker ofte de første timene til å gjennomgå planen for året, dele ut ark med regler, oppsett for hvordan skrive en labrapport, eller lignende. Det er viktig å sette en tydelig ramme for hvordan skoleåret skal være og vise til kompetansemål og prøveplanen, slik at alt skal være forutsigbart. Likevel: De første timene er uvurderlige for å sette tonen for naturfagundervisningen. Hva med å vente litt med papirarbeidet og heller gi naturfagtimene en "pang-start"?
Noen tanker
Vår egen erfaring er fra undervisning på Vg1, og her kommer alle elevene til en ny skole, hvor mye er ukjent. Få elever tør å delta i diskusjoner i de første timene. Derfor kan man etter å ha hilst på elevene ha en aktivitet der alle skal gjøre noe. Aktiviteten bør ikke være for utfordrende, siden en del elever ikke vil være godt kjent med hverandre, og derfor kanskje ikke vil sette pris på en aktivitet med stor fallhøyde. Likevel finnes det mange arbeidsmåter der samtlige elever må delta på det som foregår.
De første timene kan brukes til å skape trygghet, gi en følelse av å kunne mestre faget, og til og med la elevene kose seg litt. Mange vil begynne å glede seg til naturfagtimene, noen kanskje for først gang. Så hvilke arbeidsmåter kan man bruke?
Konkrete forslag
- Begynner man med temaet "den vitenskapelige metoden"? Da kan klassen gjerne lage papirhelikoptre - hvor fokus er begreper som hypotese o.l., men i en uhøytidelig setting (se vår siste bok "Engasjerende naturfag") - eller kanskje tippe hva som er i en pakke. Disse aktivitetene bidrar til god stemning blant elevene, og gir samtidig læreren mulighet til å vise hva den vitenskapelige metoden går ut på.
- Er det økologi som er det første temaet? Da kan man gjerne ta en tur ut, mens godværet fortsatt er der. Klassen kan for eksempel se på suksesjon, eller øve på definisjoner som art, populasjon, samfunn, osv. Her kan elevene gjerne få et arbeidsark de kan ta med seg ut, så blir det en slags ekskursjon tilknyttet oppgaver i nærområdet. Det er langt fra alle elever som har tidligere tatt seg tid til å se på hvilke planter og dyr bor i nærheten av skolen. Hvis elevene samarbeider i grupper, bidrar dette til at de blir bedre kjent med hverandre.
- Læreren kan gjerne også begynne med et elevaktivt lærerforedrag. I et slik foredrag er det brukt elementer som bidrar til at elever snakker fag med egne ord eller lufter ideer med hverandre i små og trygge settinger. Se for eksempel Ett minutts stillhet, Test-deg-selv: Hva vet jeg fra før?, Miniutveksling eller Å sette utsagn i riktig rekkefølge
Etter hvert som klassen blir godt kjent og elevene trygge på hverandre, kan man gjerne bruke litt mer utfordrende arbeidsmåter. Men i begynnelsen av skoleåret er det viktig å sette tonen for naturfagtimene, bidra til at elevene blir trygge på hverandre og på læreren, og begynner å se fram til å lære mer naturfag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar