Blogglistenhits

onsdag 24. januar 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 2. Å organisere kunnskap

Når elevene blir bedt om å organisere fakta om et tema eller formulere egen forståelse, må de vri og vende på tingene: Hva er egentlig hovedpunktene her, og hvordan henger dette sammen? Da er det ikke bare å skrive av en ferdig sortert liste fra læreboka, for eksempel. Kanskje må elevene snakke med naboen eller læreren før de kommer fram til noe.


Hvordan få elevene til å organisere kunnskap?


Her på Engasjerende naturfag-bloggen har vi vist flere eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep som gjør at elevene må organisere kunnskapen eller forståelsen sin på en ny måte. 

Prøv for eksempel:


  • Spisebrikke, se lenke her. A3-ark og en lamineringsmaskin er det som trengs!




  • Test deg selv - sett utsagn i riktig rekkefølge, se lenke her. La elevene teste seg selv på sentralt innhold etter et lærerforedrag.




  • Å legge et puslespill, se lenke her. Morsomt med fargede lapper som man kan ta i og flytte på!


(Foto: Anette Skaugen Guldager)


  • Å lete etter sammenhengen, se lenke her. Bare for å teste seg selv - trengs ikke å vises til andre!



Dette er det andre "strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.


Kom gjerne med tilbakemeldinger om du tester ut noe av dette. 


Uansett - lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar