Vi ser ingen grunn til å tro at elever nødvendigvis er noe annerledes enn oss på dette! Elever er riktignok mer vant til denne formen. De opplever foredrag langt oftere enn oss - helt sikkert hver uke, sikkert også hver dag, og kanskje også i flere skoletimer hver dag.
Lærerforedrag kan være en nyttig arbeidsmåte å bruke i klasserommet, men for oss er det viktig å tenke "elevaktive" lærerforedrag. Hvordan kan vi gjøre elevene til mentalt aktive deltagere i foredragene våre? Dette skrev vi en del om i det første innlegget i denne serien (Hva vi mener om lærerforedrag). Stikkord er
- maks 20 minutter
- tydelig start og slutt
- sentralt eller vanskelig lærestoff
- hva skal vi bruke det til etterpå
- og så videre.
Noen elevaktive grep som vil gjøre elevene mer involvert i foredraget ditt
Tidligere her på bloggen - og i bøkene våre - har vi foreslått flere ulike pedagogiske grep som læreren kan gjøre for å involvere elevene i foredraget. Ikke at alle skal brukes på en gang, men at læreren har dem som verktøy som kan brukes ved behov. Her er lenker til noen av dem:
På forhånd - for å aktivere førkunnskap
Underveis - for å sette egne ord på noe
- Miniutveksling (under overskriften "for den tause elevene og alle de andre")
Etter lærerforedraget
- Test deg selv - sett utsagn i riktig rekkefølge
- Minirollespill i par
- Annet arbeid hvor man bruker og/eller bearbeider tema fra foredraget
Noen ord til slutt
Tidene endrer seg, men vi vil hevde at arbeidsmåten lærerforedrag stadig vekk har sin plass i lærerens verktøykasse. Som så mye annet er det snakk om hvordan vi gjør det. Det sentrale er at elevene er aktive deltagere, og de ulike grepene vi har listet opp her vil gjøre nettopp dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar