Blogglistenhits

søndag 1. mars 2020

Om lærerforedrag: 4. Vi "avtaler" tid med elevene!

I denne serien tenker vi litt høyt rundt ulike sider ved lærerforedrag. Selv tenker vi at lærerforedrag kan være en god arbeidsmåte, men mener at det bør være en avgrenset aktivitet, slik som vi skrev i det første innlegget i denne serien, se lenke her. Når vi snakker om "lærergjennomgang av fagstoff" er dette for oss noe annet og mer utflytende, som kan ta store deler av timen - eller kanskje også hele timen. Med nettet og digitale verktøy finnes det idag massevis av muligheter til å gjøre lærerforedrag bedre, tydeligere og mer visuelt spennende, men i denne serien er vi opptatt av strukturen lærerforedrag (altså uavhengig av måten innholdet presenteres på) og vi er som alltid opptatt av hvordan gjøre elevene til aktive deltagere. 



 



Et glimt fra virkeligheten

Nå har det gått 15 minutter, lærer! Noen av elevene har passet på tiden mens læreren har holdt foredrag.

Dette var avtalt på forhånd av læreren: Nå blir det et lærerforedrag om xx, fordi dette vet jeg at flere av dere synes var vanskelig å forstå. Derfor er det viktig at dere følger godt med! Men - dette foredraget skal ta maksimalt 15 minutter, og etterpå skal vi bruke dette til ....

Og læreren gjør som hun har lovet, så da er foredraget over, og vi går over til det vi skulle gjøre etterpå!



Hvorfor "avtale tid" med elevene?

Vårt inntrykk er at lærere ofte snakker mer enn de tror. Det sier ihvertfall elever, og med lærerbakgrunn selv forstår vi jo hvor lett det kan bli slik: Oi, der ringer det - dette tok visst hele timen, ja! 

Hvis vi ser dette fra elevenes perspektiv, kan det virke litt rotete og tilfeldig. Og elevene har mange timer med ulike lærere, hver dag hele uka. Kanskje er det ikke bare denne ene timen som ble rotete, men kanskje skjer det stadig vekk. Kanskje har det vært mye "læreren snakker og snakker hele timen" denne dagen, og elevene har fått litt nok? Dette kan oppleves som både ensformig og lite motiverende, og det er lett å melde seg ut og kanskje gi litt opp. For de færreste elever klarer å holde konsentrasjonen oppe i en passiv rolle i lang tid om gangen.

Vi har opplevd at elever som ofte detter av i løpet av et lærerforedrag kan være "på" gjennom hele foredraget når de får beskjed på forhånd om hva som er viktig med foredraget og hvor lang tid foredraget vil ta. Det å på forhånd være tydelig på dette hjelper elever til å spisse ørene. De aller fleste kan følge med i noen minutter, så slike beskjeder kan gjøre at de blir innstilt på å følge med gjennom hele foredraget.



Vi viser at vi har en plan!


Nå vi avtaler tid med elevene ved å si at dette foredraget skal ta 15 minutter, viser vi at vi har en plan. Dette blir noe helt annet enn "læreren prater", og vi skal også bruke det til noe etterpå. Kanskje holder vi også fram tre punkter som det er veldig viktig at elevene må få med seg, fordi at dette er det aller viktigste.

Mange elever vil oppleve denne tydeligheten som forfriskende og følge godt med. Nye elever kan bli motivert til å delta mer, og noen elever vil synes det er moro å passe på.

Grep som dette gjør at elevene kan oppleve lærerforedrag som en helt ok arbeidsmåte. For det er jo ikke noe galt med lærerforedrag sånn i seg selv!


Tidligere innlegg i denne serien: 

1. Hva vi mener om lærerforedrag
2. Hvor skal innholdet ellers komme fra?
3. "Hvordan skal jeg få tid til disse arbeidsmåtene - jeg må jo få gjennomgått alt!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar