Mange elever liker rollespill, og
dette kan vi også gjøre to og to – på maks femten minutter, og etter at vi er
ferdige med et tema. Elevene skal rett og slett argumentere for og mot en gitt
påstand - i par og samtidig - , og uten at noe skal framføres for andre.
Eksempler på påstander for
naturfag Vg1:
-
Forurensningsproblemer kan man som enkeltindivid
gjøre lite med.
-
Fostervannsdiagnostikk kan gi nyttig og viktig
informasjon om fosteret som en kvinne bærer.
Elevene får noen minutter til å
forberede argumentene sine, og kan da gjerne samarbeide med en annen som har
samme rolle. På signal diskuterer alle elevene i par, og selve rollespillet er
over på få minutter. Elevene i hvert par skal ikke bli enige, men argumentere
for «sitt» syn og lytte til hverandres synspunkter.
Dette er fin muntlig trening i en
liten setting. Alle må snakke fag, og bare partneren hører deg. Kanskje
fungerer dette så bra fordi det er lettere å si noe når du har fått tildelt et
synspunkt, og ikke trenger å bekymre deg for hva du egentlig mener? Eller det
kan være litt morsomt å argumentere for noe som du opplagt ikke mener i
virkeligheten? Mange elever synes at slik pålagt naturfag-snakking kan gjøre
det lettere å ta ordet i plenum senere, eller holde foredrag foran klassen.
Tydelige instruksjoner fra
læreren er viktig for at det hele skal få god framdrift, og dette gjelder også
styring av tid. «Nå har dere to minutter igjen til å forberede argumenter!» kan gjøre
elevene både ivrige og fokuserte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar