Blogglistenhits

torsdag 4. februar 2016

Smakstesting for "forskerspirer"

Hvilken type cola er den beste? Mange elever har formeninger om dette, og noen har også en colatype de mener de ikke kan fordra. Smakstester av colatyper blir en artig og engasjerende måte å lære om den naturvitenskapelig metoden. Alt du som lærer trenger, er tre ulike typer cola, en stabel med pappkrus og en sprittusj.
I klasserommet er det mest praktisk med pappkrus som merkes med sprittusj
Læreren diskuterer med elevene hvordan forsøket – smakstesten – skal utføres. Har klassen en hypotese? Hva er den? Klarer man å teste kun én variabel – altså smaken? Hva må man gjøre da? Læreren må bli enig med klassen om hva som skal testes: er det smakens sødme, eller kanskje skal elevene rangere prøvene etter hvilken man liker best?
Det kan være lurt å ta en slurk vann mellom smaksprøvene for å få vekk cola-smaken fra forrige smaksprøve. Noen elever vil kanskje foreslå at man også bør ta en slurk vann i forkant av første smaksprøve, slik at alle prøvene behandles likt.
Elever kommer ofte fram til at hverken den som deler ut cola, eller den som smaker, bør vite hva som er i de ulike krusene. Da må én eller to elever ha ansvar for å helle colaen i krusene og merke hva som er hva, mens en annen person som ikke vet hva som er i de ulike krusene deler ut smaksprøvene til alle elevene. Så noterer man resultatene på tavlen, for eksempel hvordan hver elev rangerer prøvene etter hvilken de liker best.
Skal prøve A alltid være samme type cola, eller skal man variere? For å unngå at elevenes forhåndsoppfatninger påvirker resultatet, kan man variere hva som er i A, B, og C. Poenget er at ingen vet hva som er i krusene bortsett fra de som bestemte seg for hva de skulle helle i krusene. Det kan hende at de velger å ha samme cola i A for prøver til første halvpart av klassen, og så bytter, slik at det er en annen cola i A for den andre halvparten. Dette blir en dobbel blindtest.
Resultatene noteres på tavla, og dette gir en del data. Hvordan skal man behandle dataene? Elever kan øve på å sette opp en tabell og tegne en graf. Er resultatene signifikante? Her er det mye man kan ta fatt i innenfor hovedområdet Forskerspiren naturfag på Vg1. Og moro er det også, fordi mange av elevene får bekreftet eller avkreftet det de tenkte på forhånd. Noen blir overrasket når de finner ut at den de likte best var en billig-cola, eller kanskje en colatype de aldri kunne tenke seg å kjøpe.
For ordens skyld må vi kommentere bruken av Cola i en aktivitet som dette. Cola er ikke akkurat sunt, og ernæring og helse er jo også et emne i naturfag. Poenget her er imidlertid å bruke et produkt som mange elever kjenner godt, og som finnes i flere smaksutgaver som ser like ut. Mange elever har sterke meninger om resultatene, og de aller fleste synes dette er et interessant forsøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar