Hvilken type cola er
den beste? Mange elever har formeninger om dette, og noen
har også en colatype de mener de ikke kan fordra. Smakstester av colatyper blir
en artig og engasjerende måte å lære om den naturvitenskapelig metoden. Alt du
som lærer trenger, er tre ulike typer cola, en stabel med pappkrus og en
sprittusj.
I klasserommet er det mest praktisk med pappkrus som merkes med sprittusj |
Læreren
diskuterer med elevene hvordan forsøket – smakstesten – skal utføres. Har
klassen en hypotese? Hva er den? Klarer man å teste kun én variabel – altså
smaken? Hva må man gjøre da? Læreren må bli enig
med klassen om hva som skal testes: er det smakens sødme, eller kanskje skal
elevene rangere prøvene etter hvilken man liker best?
Det kan være lurt
å ta en slurk vann mellom smaksprøvene for å få vekk cola-smaken fra forrige
smaksprøve. Noen elever vil kanskje foreslå at man også bør ta en slurk vann i
forkant av første smaksprøve, slik at alle prøvene behandles likt.
Elever kommer
ofte fram til at hverken den som deler ut cola, eller den som smaker, bør vite
hva som er i de ulike krusene. Da må én eller to elever ha ansvar for å helle
colaen i krusene og merke hva som er hva, mens en annen person som ikke vet hva
som er i de ulike krusene deler ut smaksprøvene til alle elevene. Så noterer man resultatene på tavlen, for
eksempel hvordan hver elev rangerer prøvene etter hvilken de liker best.
Skal prøve A
alltid være samme type cola, eller skal man variere? For å unngå at elevenes
forhåndsoppfatninger påvirker resultatet, kan man variere hva som er i A, B, og
C. Poenget er at ingen vet hva som er i krusene bortsett fra de som bestemte
seg for hva de skulle helle i krusene. Det kan hende at de velger å ha
samme cola i A for prøver til første halvpart av klassen, og så bytter, slik at
det er en annen cola i A for den andre halvparten. Dette blir en dobbel
blindtest.
Resultatene noteres på tavla, og dette gir en del data. Hvordan skal
man behandle dataene? Elever kan øve på å sette opp en tabell og tegne en graf.
Er resultatene signifikante? Her er det mye man kan ta fatt i innenfor hovedområdet
Forskerspiren naturfag på Vg1. Og moro er det også, fordi mange av elevene får
bekreftet eller avkreftet det de tenkte på forhånd. Noen blir overrasket
når de finner ut at den de likte best var en billig-cola, eller kanskje en
colatype de aldri kunne tenke seg å kjøpe.
For ordens skyld må vi kommentere bruken av
Cola i en aktivitet som dette. Cola er ikke akkurat sunt, og ernæring og helse
er jo også et emne i naturfag. Poenget her er imidlertid å bruke et produkt som mange elever kjenner godt, og som finnes i flere
smaksutgaver som ser like ut. Mange
elever har sterke meninger om resultatene, og de aller fleste synes dette er
et interessant forsøk.
Elevene liker denne og deltar ivrig! Jeg innleda med å fortelle om min (da) 14-årige sønn som høyt og tydelig proklamerte "Endeleig skikkelig Cola" da jeg en lørdagskveld satte fram ei flaske Coca Cola. Han drakk med stort velbehag, og kommenterte at "dette var noe annet enn det billige skvipet" (som jeg pleide å kjøpe). Det gikk flere år før jeg fortalte han at det bare var flaska som var "skikkelig Cola" - innholdet var den samme billige varianten som jeg pleide å kjøpe ;)
SvarSlettMan kan vel gjøre det med cola uten sukker istedet! evt pepsimax kontra cola uten sukker osv. :)
SvarSlettFlott idé, den blir testet snart. Tusen takk for godt arbeid på denne siden!
SvarSlett