Kan ikke vi også gjøre «Finn en guru»?, spør elevene, som har hørt om denne
arbeidsmåten fra en annen naturfagklasse. Når måter å arbeide på får navn, blir
de tydelige strukturer også for elevene. Begreper som Formeldrill, Level up!, Å
lage plakater i en fei og Påstander gir etter hvert tydelig beskjed om
hvordan vi skal arbeide nå. Også for læreren, som har disse arbeidsmåtene som
verktøy i en verktøykasse. De er enkle å ta fram og fylle med ulikt faginnhold
etter behov.
Når arbeidsmåter - eller pedagogiske grep - får navn, blir de tydeligere. Både for lærere og elever. |
Mer generelt: Lærerens "Husk at dere har liten tid på dere - her er det bare å sette i gang!" og "Nå er det to minutter igjen" skaper en litt annerledes situasjon enn vanlig, og det viser seg nesten bestandig at elevene har flere gir som de kan velge å koble inn. Her er det mye å hente når det gjelder arbeidseffektivitet. Og mange elever blir stolte over hva de klarte å få til på kort tid.
Hvis vi ikke driver elevene litt framover slik som dette, vil arbeidsmåtene lett skli ut, ta dobbelt så lang tid, og ta tid fra annet læringsarbeid. Det ønsker vi ikke. Selv bruker vi mange av disse pedagogiske grepene som alternativer til oppgavearbeid eller oppsummeringer. De blir istedenfor, ikke i tillegg til - og disse grepene blir tydelige innslag i naturfagtimene, for eksempel i kombinasjon med lærerforedrag.
Vi har stor tro på en pedagogisk utvikling av teoriundervisningen i realfagene. Hvilke arbeidsmåter vi velger å bruke i et fag, er viktig. Hvordan vi bruker dem, er også viktig. Dette kan være avgjørende for å skape engasjement hos elevene, og ikke minst kan arbeidsmåtene være sentrale for det å lære. Dersom læreren ikke har et bevisst forhold til valg av arbeidsmåter, kan det skape motstand til selve faget hos elevene. Dette burde være spesielt viktig for naturfag og realfag, siden vi vet at mange elever har negative holdninger til disse fagene fra før.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar