"Noe gøy" og naturfag kan kombineres i mange forskjellige pedagogiske grep |
Videre bør vi tenke oss om hvis det er slik at vi velger å gjøre
noe helt annet enn realfag dersom vi skal gjøre noe gøy en dag, for eksempel
som belønning for god innsats, eller fordi det snart er ferie. Å se film er
ofte etterspurt blant elevene, og her kan den faglige relevansen være svak.
Bingo eller sudoku kan også være eksempler på slike aktiviteter. Uttrykker vi,
dersom vi velger slike aktiviteter at det er vanskelig å finne på noe som er
gøy som likevel har relevans til læreplanen?
Moro i naturfag må nemlig ikke være «noe annet» – vi kan gjøre noe som er faglig OG gøy! De pedagogiske grepene som vi nevnte i første avsnitt er bare noen eksempler på slike muligheter. Dette
skrev vi nylig om i debattinnlegget «Ja takk, begge deler!» i Bergens Tidende: «Læringsaktiviteter som
preges av lek og moro er ikke nødvendigvis tull og tøys, så lenge fagligheten
er ivaretatt». Vi tror det er svært viktig at naturfaglærere har en del pedagogiske grep i verktøykassa si. Da legger vi til rette for elevenes engasjement i læringsaktiviteter - både til hverdags, som "gulrot" og for å gjøre "noe gøy"!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar