Blogglistenhits

mandag 22. februar 2016

Hva er i pakkene?

Kanskje du husker dette innlegget fra "Engasjerende naturfag"s julekalender på facebook i desember? "Hva er i pakkene?" er et pedagogisk grep som vi også kan bruke på andre tider av året. Det sentrale er jo ikke pakkene i seg selv, men at vi bruker elevenes erfaringer med pakker til å tenke litt rundt indirekte observasjon. Altså:

Hva er i pakkene?

En elev fortalte senere at det å gjette hva som var i pakkene var noe av det hun husket best fra naturfagstimene på videregående skole, fordi det var så annerledes – og litt rart og spennende.

Vi har vel alle kjent på spenningen med å få en pakke og lure på hva det kan være i den. Dette kan vi utnytte til å la elevene erfare noe om indirekte observasjon. På forhånd har læreren puttet småting av hvert sitt slag og ulikt antall oppi 5-6 tomme isbokser, skoesker e.l. Disse kan gjerne pakkes inn som gaver. Småtingene kan være diverse fra skuffer og skap, for eksempel 5 store gummikorker fra labben, 10 små binders, 2 mynter, osv. Det er ikke så viktig hva som er i eskene, men elevene skal kunne kjenne at det er noe der.

Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)
Fotograf: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)






















Læreren viser eleven stabelen med pakker, og spør hvordan de vil gå fram for å finne ut hva som er i en pakke, men uten å pakke den opp. Elevene kan si at de vil riste forsiktig på esken, lytte mens de beveger den, kjenne på vekten, osv. Klassen kan komme fram til en liste over hva de vil prøve å finne ut av når de etterpå skal kjenne på lærerens pakker – for eksempel antall småting, om de er myke eller harde og av hvilket materiale.

Læreren sprer eskene rundt i klassen og forklarer at det er ikke alltid vi kan se direkte på noe som vi skal forsøke å forstå bedre. Kanskje er avstanden for stor, for eksempel når det gjelder astronomi. Eller det er for smått, som atomer. Da må vi bruke indirekte observasjon på denne måten – vi bruker andre sanser eller metoder for å gi oss informasjon.

Pakkene sendes raskt rundt i klasserommet slik at de fleste får kjent på alle. Elevene noterer hva de tror, før en felles oppsummering etterpå. Da kan gjerne pakkene pakkes opp, slik at alle kan få se om de klarte å gjette som var inni. Det er nemlig ikke så lett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar