Dette vet lærere: Elevene forbereder seg gjerne litt ekstra
til en time hvis de vet at de skal ha en quiz! Digitale quiz som Kahoot er
fine, men også her er det viktig med variasjon. Det spesielle med 1,2,3,4,5-quiz
er at elevene bruker kroppene sine til å gi signaler, og dette setter mange
elever stor pris på. Vi har selv brukt dette i videregående skole, men
1,2,3,4,5-quiz passer nok for elever i alle aldre.
Her viser elevene hvordan de gir signaler i 1,2,3,4,5-quiz |
Læreren har laget spørsmål til temaet, hver med tre til fem
svaralternativer. Hvert spørsmål med tilhørende svaralternativer vises en om gangen
på kanon. Svarsignalene er vist på bildet:
- 1: En hånd løftes høyt i været i været
- 2: To hender løftes høyt i været
- 3: To knyttede never holdes opp i høyde med hodet (Hodet + to knyttede never = 3)
- 4: Vises med fire fingre i peace-tegn
- 5: Hånden (fem fingre) holdes foran munnen, som om man er overrasket
Elevene sitter oppå pultene sine, og avgir svarsignaler på
tegn fra læreren, for eksempel når læreren sier «Vis – signal – NÅ!». De som
svarer feil, setter seg ned ved pulten sin, og til slutt blir det kanskje
sittende igjen en vinner.
En variant er å gi elevene muligheten til å komme inn i
quiz’en igjen. De setter seg ned ved pultene hvis de har svart feil, men får
fortsette å gi signaler, og ved rett svar, setter de seg opp på pulten og er
med igjen.
Svarsignaler må gis samtidig. Vår erfaring er at elevene –
også de som går ut – følger godt med på at de andre ikke jukser ved å avpasse
signaler til andre.
Det kan være demotiverende å stadig ryke ut på de første
spørsmålene, men her kan læreren passe på å lage noen enkle spørsmål først, og
økende vanskelighetsgrad videre. Da får alle følelsen av å ha vært med,
samtidig som det blir en del frafall underveis, og kanskje en vinner til slutt.
Eksempel på et spørsmål med tilhørende svaralternativer fra temaet næringsstoffer på naturfag Vg1. |
Antall svaralternativer avhenger av hvor mange alternativer læreren klarer å finne på, men har også å gjøre med hvor vanskelig spørsmålet er. Det kan være lurt med fem alternativer, slik at det ikke blir for enkelt. Men elevene må gjøre raske vurderinger for å bestemme hva de tror er riktig, og da kan det av og til være nok med tre eller fire alternativer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar