Blogglistenhits

lørdag 6. mai 2017

Repetisjon i mai: Test-deg-selv - på ulike måter

Det er mai, lysere dager og kanskje sola skinner. Ikke bare enkelt for elevene å konsentrere seg om teoriundervisningen. Heller ikke når det er snakk om repetisjon, selv om de vet at de kan komme opp i muntlig. Men - når vi som lærere gir elevene anledning til å arbeide på litt andre måter, bevege seg litt eller legger inn litt konkurranse, opplever vi ofte at repetisjonen går som en lek. 


I dag tips nr 2: Test deg selv - på ulike måter




Vi har tidligere vist mange ulike pedagogiske grep som kan passe for repetisjon, og i denne lille Repetisjon i mai-serien vil vi løfte fram noen av dem. Noen er pakket inn i en litt uhøytidelig atmosfære og litt humor, uten at dette gjør arbeidet mindre seriøst. Ofte har dette noe med trivsel å gjøre - mange elever liker nemlig denne typen læringsaktiviteter, kanskje fordi de også er preget av samarbeid og bidrar til variasjon i undervisningen.

Slike test-deg-selv-sekvenser kan organiseres på ulike måter:
  • Alene eller på lag med en kamerat eller gruppe
  • I plenum, eller bare mot en kamerat innen et par - eller innen en gruppe
  • Med kamerathjelp - eller uten. 

Nedenfor lister vi opp en smørbrødliste av konkrete test-deg-selv-varianter som du kan bruke som repetisjon nå i mai.


    Snart begynner musikken! Elevene er klare for en mini-variant av Finn en guru.
    Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)

    En liste over muligheter:


    Disse pedagogiske grepene kan brukes på alle slags faglige tema. For læreren er det bare å putte inn det faglige stoffet som er aktuelt!

    • Påstander 
    Se her. Sant og usant innen en gruppe av elever.

    Påstander foregår innen en gruppe
    Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)

    • Test-deg selv - hva vet jeg fra før? 
    Se herEn og en, sammenligner bare med en kamerat etterpå, oppgaver gir mestring for mange.


    • Finn en guru

    Se her. En litt intrikat stol-lek hvor alle får hjelp og er guru etter beste evne. Dette er ofte en sikker vinner blant elevene!

    • Test-deg selv - sett utsagn i riktig rekkefølge

    Se her. Når hendelser e.l. skal plasseres i riktig rekkefølge. Sammenligner med kamerat.

    • 1,2,3,4,5-quiz

    Se her. Alle mot alle i plenum, husk å ha noen greie spørsmål først, slik at alle får god mulighet til å gi riktig svar.

    • Gjetteleker på fargede lapper

    Disse er oppsummert herBingoMemoryÅ legge et puslespill og Formeldrill. Noen er mellom to og to, andre med to eller flere på lag.

    Formeldrill
    (Foto: Anette S. Guldager)

    • Puslespill av reaksjonsligninger

    Se her. Akkurat denne varianten er nok begrenset til naturfag og kjemi. Samarbeid to og to eller flere.



    Disse test-deg-selv-variantene kjennetegnes av:


    Vi ønsker at elevene gjennom disse test-deg-selv-variantene får en tilbakemelding på hva de har fått med seg - og hva de trenger å se mer på. Det er også viktig at elevene får gode mestringserfaringer. Ikke minst ligger det mye læring her, for eksempel ved at elevene må snakke fag med sine egne ord.

    De fleste av disse test-deg-selv-variantene foregår ikke i plenum, og det er heller ikke noe poeng for oss at læreren - eller de andre elevene - skal vite hvordan den enkelte gjorde det. Tilbakemeldingen til eleven oppleves gjennom selve aktiviteten, og kommer altså ikke fra læreren til den enkelte elev. Dette kan læreren understreke i intro og oppsummering. Og læreren bidrar på andre måter underveis, for eksempel ved å oppmuntre og støtte enkeltelever, eller få et inntrykk av eventuelle faglige misforståelser som kan tas i plenum etterpå.


    Lykke til!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar