Det er mai, lysere dager og kanskje sola skinner. Ikke bare enkelt for elevene å konsentrere seg om teoriundervisningen. Heller ikke når det er snakk om repetisjon, selv om de vet at de kan komme opp i muntlig. Men - når vi som lærere gir elevene anledning til å arbeide på litt andre måter, bevege seg litt eller legger inn litt konkurranse, opplever vi ofte at repetisjonen går som en lek.
I dag tips nr 2: Test deg selv - på ulike måter
Vi har tidligere vist mange ulike pedagogiske grep som kan passe for repetisjon, og i denne lille Repetisjon i mai-serien vil vi løfte fram noen av dem. Noen er pakket inn i en litt uhøytidelig atmosfære og litt humor, uten at dette gjør arbeidet mindre seriøst. Ofte har dette noe med trivsel å gjøre - mange elever liker nemlig denne typen læringsaktiviteter, kanskje fordi de også er preget av samarbeid og bidrar til variasjon i undervisningen.
Slike test-deg-selv-sekvenser kan organiseres på ulike måter:
- Alene eller på lag med en kamerat eller gruppe
- I plenum, eller bare mot en kamerat innen et par - eller innen en gruppe
- Med kamerathjelp - eller uten.
Nedenfor lister vi opp en smørbrødliste av konkrete test-deg-selv-varianter som du kan bruke som repetisjon nå i mai.
Snart begynner musikken! Elevene er klare for en mini-variant av Finn en guru. Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com) |
En liste over muligheter:
- Påstander
Se her. Sant og usant innen en gruppe av elever.
- Test-deg selv - hva vet jeg fra før?
Se her. En og en, sammenligner bare med en kamerat etterpå, oppgaver gir mestring for mange.
- Finn en guru
Se her. En litt intrikat stol-lek hvor alle får hjelp og er guru etter beste evne. Dette er ofte en sikker vinner blant elevene!
- Test-deg selv - sett utsagn i riktig rekkefølge
Se her. Når hendelser e.l. skal plasseres i riktig rekkefølge. Sammenligner med kamerat.
- 1,2,3,4,5-quiz
Se her. Alle mot alle i plenum, husk å ha noen greie spørsmål først, slik at alle får god mulighet til å gi riktig svar.
- Gjetteleker på fargede lapper
Disse er oppsummert her: Bingo, Memory, Å legge et puslespill og Formeldrill. Noen er mellom to og to, andre med to eller flere på lag.
- Puslespill av reaksjonsligninger
Se her. Akkurat denne varianten er nok begrenset til naturfag og kjemi. Samarbeid to og to eller flere.
Disse test-deg-selv-variantene kjennetegnes av:
De fleste av disse test-deg-selv-variantene foregår ikke i plenum, og det er heller ikke noe poeng for oss at læreren - eller de andre elevene - skal vite hvordan den enkelte gjorde det. Tilbakemeldingen til eleven oppleves gjennom selve aktiviteten, og kommer altså ikke fra læreren til den enkelte elev. Dette kan læreren understreke i intro og oppsummering. Og læreren bidrar på andre måter underveis, for eksempel ved å oppmuntre og støtte enkeltelever, eller få et inntrykk av eventuelle faglige misforståelser som kan tas i plenum etterpå.
Lykke til!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar